روستای شیخ شبان

امام خامنه ای(حفظه الله) : به ارواح طیبه شهدای عزیز روستای شیخ شبان درود می فرستم و به خانواده هایشان عرض سلام می کنم و امیدوارم ان شاء الله برکات الهی و توجهات اهل بیت (علیهم السلام) که شنیده ام اکثر آنها از سادات محترم هستند، شامل شود

روستای شیخ شبان

امام خامنه ای(حفظه الله) : به ارواح طیبه شهدای عزیز روستای شیخ شبان درود می فرستم و به خانواده هایشان عرض سلام می کنم و امیدوارم ان شاء الله برکات الهی و توجهات اهل بیت (علیهم السلام) که شنیده ام اکثر آنها از سادات محترم هستند، شامل شود

روستای شیخ شبان

روستای شیخ شبان واقع در استان چهارمحال و بختیاری شهرستان بن.
امامزادۀ این روستا در کشور معروف بوده و مردم از نقاط مختلف برای زیارت به این مکان مقدس می آیند.
90%مردم این روستا از سادات بوده، شیخ شبان در دل خود تاریخی پرافتخار دارد که می‌توان به‌عنوان نمونه از 84 شهیدی که هدیۀ راه اسلام کرد و 11 عالم بزرگش که مردم منطقه از وجودشان بهره ها برده اند و در یادها ماندگار شده اند نام برد.
اما بااین‌همه به خاطر عدم توجه مسئولین، با مشکلاتی روبه‌روست که کمتر جایی این مشکلات را دارد!!
مشکلاتی همچون:
1- نبود آب(بااینکه نزدیک رود زاینده‌رود است)
2- عدم اجازۀ استفاده از زمین‌های کشاورزی و مسکونی روستا توسط منابع طبیعی!!
3- عدم اجازۀ کشاورزی در زمین‌هاشان !!!
4- نبود شغل برای جوانان
5- پرونده سازی و حبس کردن اهالی بخاطر کشاورزی در زمینهایی که صدها سال است روی آنها کشاورزی کرده اند!!
و...

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
محبوب ترین مطالب

اوصاف دخت آفتاب

شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸ ب.ظ

دخت آفتاب

اوصاف دخت آفتاب

امام لبخند زد و سه بار فرمود: فداها ابوها; پدرش فدایش باد.

الف. آشوری
 
مقام های حضرت فاطمه معصومه علیها السلام
الف) عالمه
محل رشد فاطمه ی معصومه علیها السلام خاندانی بود که دریای دانش و معرفت شمرده می شد. حضور در کنار پدری چون امام موسی بن جعفر علیهما السلام و برادری مانند امام رضا علیه السلام سبب شد فاطمه ی معصومه در کوتاه ترین مدت ممکن مسیر رشد بپیماید و بتواند پرسش های فقهی و دینی شیعیان را پاسخ دهد. روزی گروهی از شیعیان وارد مدینه شدند تا پرسش های خود را از امام موسی بپرسند. کاروانیان به خانه ی امام آمدند، ولی به زودی دریافتند امام در مسافرت است. بنابراین، در اندوه فرو رفتند و ناگزیر آماده ی بازگشت شدند. در این لحظه، دختری خردسال سکوت سنگین کاروانیان را درهم شکست; پرسش ها را گرفت، پاسخ همه را به دقت نوشت و به آنان باز گرداند. کاروانیان شگفت زده به پاسخ ها نگریستند و با خاطری آسوده را دیار خویش پیش گرفتند. در راه امام را دیدند. سلام کردند; قصه ی دخترک باز گفتند و خط او را به وی نمایاندند. امام لبخند زد و سه بار فرمود: فداها ابوها; پدرش فدایش باد. (1)

ای بانویی که بر همه بانوان سری

در عصر خویش از همه نسوان تو برتری
پاک و منزهی و مبرا ز هر بدی
گنجینه معارف و دریای گوهری
از دودمان هاشم و از آل احمدی
از خاندان عصمت و از نسل حیدری
از گلشن خدیجه کبری شکفته ای
وز بوستان حضرت زهرای اطهری
هم دختر امامی و هم خواهر امام
هم عمه امامی و دخت پیمبری(2)
 
ب) محدثه
حدیث یعنی سخن. در اصطلاح روایت به کسی که سخن معصوم را نقل کند، محدث و محدثه می گویند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
من تعلم حدیثین اثنین ینفع بهما نفسه او یعلمهما غیره فینتفع بهما کان خیرا له من عبادة ستین سنة. (3)
آن که دو روایت بیاموزد و خود از آن بهره گیرد یا به دیگری آموزد تا او سود برد، برایش از شصت سال عبادت برتر است.
 
حضرت فاطمه ی معصومه علیها السلام در شمار محدثان جای دارد و شش مورد از روایات وی به دست ما رسیده است. متن روایت های آن بزرگوار چنین است:
 
1- حدیث غدیر
من کنت مولاه فعلی مولاه. (4)
هر که من مولای اویم علی مولای او است.
 
2- حدیث منزلت
انسیتم قول رسول الله صلی الله علیه و آله یوم غدیر خم: من کنت مولاه فعلی مولاه وقوله: انت منی بمنزله هارون من موسی علیه السلام. (5)
حضرت فاطمه ی معصومه از حضرت فاطمه زهرا علیها السلام چنین نقل کرد: آیا سخن رسول خدا در روز غدیر را فراموش کردید که فرمود: هر که من مولای اویم علی نیز مولای اوست و [آیا فراموش کردید که] فرمود جایگاه تو [علی] در برابر من مانند [جایگاه] هارون [در برابر ] موسی است.
 
3- دوست داران علی علیه السلام
حضرت فاطمه ی معصومه علیها السلام از حضرت زهرا علیها السلام چنین روایت می کند: پدرم رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: شبی که مرا به آسمان [معراج] بردند، داخل بهشت شدم. در آن جا خانه یی از در سفید دیدم که میان آن خالی بود. آن خانه دری داشت که با در و یاقوت مزین شده بود و روی آن پرده یی کشیده بودند. وقتی سر بلند کردم دیدم بر بالای آن نوشته اند: «لا اله الا الله، محمد رسول الله، علی ولی القوم » ;
بر پرده نوشته شده بود: «بخ بخ من مثل شیعة علی » ; به به چه کسی مانند شیعه ی علی است.
وقتی داخل خانه شدم، قصری از عقیق سرخ دیدم که وسط آن خالی بود. این خانه نیز دری داشت که پرده یی مزین به زبرجد سبز بر آن آویخته بودند. وقتی سر بلند کردم، دیدم بر فرازش نوشته اند: «محمد رسول الله، علی وصی المصطفی » .
بر پرده نیز نوشته بودند: «بشر شیعة علی بطیب المولد» ; شیعه ی علی را به حلال زاده بودن بشارت ده.
وقتی وارد شدم، به قصری دیگر از زمرد سبز رسیدم که زیباتر از آن را هرگز ندیده بودم. دری از یاقوت قرمز داشت که با انواع لؤلؤها تزیین شده بود.
بر پرده آن نوشته بودند: «شیعة علی هم الفائزون » ; شیعیان علی رستگارانند.
پرسیدم: دوست من جبرییل، این کاخ از آن کیست؟
پاسخ داد: «یا محمد، لابن عمک ووصیک علی بن ابی طالب علیه السلام یحشر الناس کلهم یوم القیامة حفاة عراة الا شیعة علی ویدعی الناس باسماء امهاتهم ما خلا شیعة علی فانهم یدعون باسماء آبائهم » .
محمد، این خانه ی پسر عمو و جانشین تو علی بن ابی طالب است. در رستاخیز همه ی مردم جز شیعیان علی عریان محشور می شود; و همه ی مردم جز شیعیان علی با نام مادرشان خوانده می شوند. شیعیان علی با نام پدرانشان خوانده خواهند شد.
درباره ی راز این مسئله پرسیدم، پاسخ داد:
لانهم احبو علیا فطاب مولدهم;
چون علی را دوست داشتند، ولادتشان نیک [و حلال] گردید. (6)
 
4- مقام شهادت برای دوستان آل محمد صلی الله علیه و آله
«الا من مات علی حب آل محمد مات شهیدا» . (7)
آگاه باشید، آن که با محبت آل محمد بمیرد، شهید جان سپرده است.
 
5- طهارت امام حسین علیه السلام
«لما سقط الحسین من بطن امه و کنت ولیتها قال النبی صلی الله علیه و آله: یا عمه هلمی الی ابنی فقلت یا رسول الله انا لم ننظفه بعد. فقال: یا عمه انت تنظفه ان الله تبارک وتعالی قد نظفه وطهره ».(8)
[صفیه عمه ی پیامبر اکرم فرمود ] وقتی امام حسین علیه السلام متولد شد، من پرستارش بودم. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: عمه، فرزندم را نزد من آور. گفتم: یا رسول الله، او را [نشسته ایم و] پاکیزه نکرده ایم. فرمود: عمه، تو می خواهی او را پاک کنی، خداوند او را پاکیزه و مطهر کرده است.
 
6- قم، مرکز شیعیان حضرت معصومه علیها السلام
از پدرش امام کاظم علیه السلام چنین روایت کرده است: قم مرکز شیعیان ماست. (9)
 
ج) شفیعه
یا رب این خلد برین، یا جنة الماواستی
یا همایون بارگاه بضعه ی موساستی
این همایون بانو که در درج شرافت اختری است
نسل پاک زاده انسیة الحوارستی
فاطمه اخت الرضا، سلطان دین، روحی فداک
خاک درگاه تو از عرش علا اعلاستی
مرجع اهل زمان و شافع یوم المعاد
خواهر سلطان دین و ثانی زهراستی (10)
 
مقام شفاعت از مقام های مسلم حضرت فاطمه معصومه علیها السلام است. سخنی که امام صادق علیه السلام پیش از تولد حضرت فاطمه بر زبان رانده بر درستی این گفتار گواهی می دهد. حضرت فرمود:
«تدخل بشفاعتها شیعتی الجنة باجمعهم » . (11)
این روایت، افزون بر اصل مقام شفاعت، بر فراگیر بودن آن نیز اشاره دارد. بعد از رسول اکرم صلی الله علیه و آله - که نخستین جایگاه شفاعت را دارد و قرآن از آن با عنوان مقام محمود یاد کرده است - (12) بالاترین جایگاه از آن فاطمه ی زهرا علیها السلام و فاطمه ی معصومه است. امام صادق علیه السلام فرمود: با شفاعت او همه ی شیعیان ما وارد بهشت خواهند شد.
در متن زیارت نامه ی حضرت - که از امام رضا روایت شده است - نیز به مقام شفاعت وی تصریح شده است:
«یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان » .
فاطمه، ما را در بهشت شفاعت کن; زیرا نزد خدا جایگاهی داری. (13)
امام رضا علیه السلام فرمود:
«من زارها فله الجنة » (14) .
«من زار المعصومه بقم کمن زارنی »(15) .
«من زارها عارفا بحقها فله الجنة » (16).
امام جواد علیه السلام فرمود:
«من زار قبر عمتی بقم فله الجنة » (17).
امام صادق علیه السلام نیز فرمود:
«ان زیارتها تعدل الجنة » (18) .
«من زارها وجبت له الجنة » (19) .
آیت الله شیخ محمد ناصری دولت آبادی، یکی از علمای دولت آباد اصفهان، از پدرش چنین نقل کرده است: در سال 1295 هجری قمری، در اطراف قم چنان خشک سالی شد که مردم به ستوه آمدند. چهل تن از متدینان محل انتخاب شده، به قم آمدند و در حرم حضرت معصومه علیها السلام بست نشستند تا شاید خداوند با عنایت و دعای آن بزرگوار باران فرستد. در شب سوم، یکی از اینان مرحوم آیت الله العظمی میرزای قمی را در خواب دید. میرزا پرسید: چرا بست نشسته اید؟ او دلیل را عرض کرد. میرزا گفت: این که چیزی نیست این مقدار از دست ما هم ساخته است; ولی اگر شفاعت همه ی جهان را خواستید، دست توسل به سوی این شفیعه ی روز جزا دراز کنید. (20)
 
د) معصومه
السلام ای آفتاب عصمت ای کز درگهت
کرده کسب منزلت عرش علا ای فاطمه
السلام ای زینت دامان زهرا کز تو هست
منت فضل و عطا بر ما سوی ای فاطمه
 
امام رضا علیه السلام فرمود:
«... من زار المعصومه بقم کمن زارنی » (21) .
... آن که معصومه را در قم زیارت کند گویا مرا زیارت کرده است.
مرتبه ی والای عصمت تنها برای معصومان است و آنان از گناهان عمدی و سهوی پیراسته اند; اما اولیای خدا مانند حضرت زینب علیها السلام و فاطمه ی معصومه علیها السلام از مراتب پایین تر آن بهره می برند.
 
ه) کریمه
سید محمد مرعشی، پدر ارجمند آیت الله مرعشی نجفی، از نسب شناسان گرانقدر بود و بسیار علاقه داشت مرقد شریف حضرت زهرا علیها السلام را بیابد. برای این کار ختم مجربی برگزید و چهل شب بدان مداومت ورزید. شب چهلم در رؤیا به محضر امام باقر یا صادق علیهما السلام رسید. امام فرمود: «علیک بکریمة اهل بیت » ; بر تو باد توجه به کریمه ی اهل بیت.
وی که تصور می کرد مراد آن حضرت فاطمه ی زهرا است، گفت: آری، من نیز می خواهم آرامگاه شریفش را بیابم تا زیارت کنم.
امام فرمود: مرادم مرقد شریف حضرت معصومه علیها السلام در قم است.

و آن گاه ادامه داد: خداوند اراده کرده، به جهت مصالحی، قبر شریف حضرت زهرا علیها السلام پنهان باشد، ولی مرقد حضرت معصومه علیها السلام را تجلی گاه آرامگاه شریف حضرت زهرا علیها السلام قرار داده است.

 



پی نوشت :

1) تاریخ اهل بیت، ص 82; کریمه ی اهل بیت، علی اکبر مهدی پور، ص 171 .
2) آیینه عفاف، ص 142 .
3) کنز العمال، ج 10، ح 28849 .
4) احقاق الحق، ج 6 ، ص 282 .
5) الغدیر، ج 1، ص 197; انسی المطالب فی مناقب علی بن ابی طالب، ص 49; بحار الانوار، ج 36، ص 353.
6) بحار الانوار، ج 68 ، ص 77 ; عوالم، ج 21، ص 325 ; ینابیع المودة، ص 257 .
7) آثار الحجة، ج 1، ص 8 و 9 ; عوالم، ج 21، ص 354 .
8) بحار الانوار، ج 43، ص 243 .
9) فروغی از کوثر، ص 49 .
10) آیینه عفاف، ص 100، شعر از خادم .
11) سفینة البحار، ج 2، ص 376; مجالس المؤمنین، ج 1، ص 83 .
12) سوره اسراء، آیه 79 .
13) بحار الانوار، ج 102، ص 266 .
14) ریاحین الشریعة، ج 5 ، ص 35; بحار الانوار، ج 48، ص 317 .
15) همان، ص 35; ناسخ التواریخ، ج 3، ص 68 .
16) بحار الانوار، ج 48، ص 317 .
17) کامل الزیارات، ص 324
18) بحار الانوار، ج 60 ، ص 217 .
19) همان، ج 48 ، ص 317 .
20) کریمه اهل بیت، ص 58 .
21) ناسخ التواریخ، ج 3، ص 68 .

منبع : ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره2  .

۹۵/۰۵/۱۶ موافقین ۱ مخالفین ۰
یا صاحب الزمان (عج)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی